Het komt met betrekking tot het lezen vaak voor dat mensen dingen doen met kinderen zonder dat daar enig bewijs voor is. In deze afdeling van deze website komen diverse mythen aan de orde.
Vooral in kranten, maar ook in andere media kom je onzin en mythen tegen met betrekking tot het onderwijs. Onderstaand een opsomming en een reactie. Het gaat niet alleen om mythen, maar ook om discutabele uitspraken.
(inhoud volgt nog, website nog under contruction)
(inhoud volgt nog, website nog under contruction)
(inhoud volgt nog, website nog under contruction)
(inhoud volgt nog, website nog under contruction)
(inhoud volgt nog, website nog under contruction)
Er staat:
„Goedbedoeld leggen we de lat voor die kinderen steeds lager”, zegt De Wolf. „Vanaf groep drie zitten kinderen in speciale achterblijfgroepjes, om het ze makkelijker te maken. Deskundigen noemen dat ‘de gevangenis van lage verwachtingen’.”
Reactie: het doel van deze groepjes is juist het inhalen van de achterstanden. Deze kinderen hebben speciale begeleiding nodig en daar zijn die groepjes voor.
Er staat:
Alle aandacht is verschoven naar basisvaardigheden, zoals technisch lezen. Die worden getoetst alsof ze op zichzelf staan.
Reactie: Bij de basisvaardigheden ligt de focus helemaal niet op het technisch lezen. Volgens van den Broek (2022) zijn de prestaties op dat gebied acceptabel. Het decoderen moet inderdaad geïsoleerd getoetst worden, omdat dat de meest zuivere vorm van toetsen is omdat door de losse woorden het voordeel van het lezen van zinnen niet speelt en dus problemen bij de woordbeeldautomatisering niet geflatteerd worden. Bovendien zijn woordtoetsen makkelijk af te nemen en is er ook al snel veel toetsminimalisatie mogelijk.
(inhoud volgt nog, website nog under contruction)
(inhoud volgt nog, website nog under contruction)