Belevend lezen

Inhoud van deze pagina

Op deze pagina wordt het belevend lezen als belangrijke activiteit en vaardigheid geïntroduceerd en volgen na de inleiding de parels en info's.

Belevend lezen

Belevend lezen is het lezen waarbij de nadruk ligt op het beleven en het ervaren.  De nadruk ligt niet in de eerste plaats op de cognitieve verwerking van de tekst en het vergroten van kennis en inzicht, maar op het meebeleven van de verwikkelingen in de teksten. Omdat niet geen nadruk ligt op het cognitieve aspect van het lezen, doen kinderen er toch ervaringen op en leren ze toch over hoe andere kinderen en volwassenen leven en denken.  Zomaar wat lezen is nog geen belevend lezen. Kinderen moeten immers de hoofdpersonen en hun onderlinge relaties met anderen onthouden, het verloop van de verwikkelingen onthouden, een beeld hebben van de situatie waarin de verwikkelingen zich afspelen en de woordbetekenissen kunnen afleiden.

Parels en info's

info over het stimuleren van het vrij lezen

Een belangrijke brochure over het stimuleren van het vrij lezen is de brochure van Lisa van der Sande en anderen van de Stichting lezen.
Zie deze link.

Info: Vrij lezen
Het is de vraag wat de zin is van het vrij lezen.
(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Info: grootschalig onderzoek op het gebied van het belevend lezen


Info: visualiseren

Een belangrijke vaardigheid bij het belevend lezen is het visualiseren. (inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Parel

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)


Parel

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Parel

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Parel

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)