Waar zijn overal evidenties voor ten aanzien  van het  lezen?

Inhoud van deze pagina

Een veelgehoorde stelling is dat men in het onderwijs zoveel mogelijk evidence based moet werken of op zijn minst evidence informed. Vaak wordt gesteld dat men evidence based werkt zonder aan te geven wat dan die wetenschappelijk basis is. Gelukkig is er met betrekking tot het lezen al veel wetenschappelijke kennis beschikbaar. Op deze pagina zullen we die kennis met de bijbehorende bronnen opsommen voor de diverse vormen van lezen. 

De termen
Evidence based: 

Dat betekent dat er bewijs is voor een bepaalde benadering die vastgesteld is op basis van wetenschappelijk onderzoek. Dat lijkt nogal eenvoudig, maar het bewijs is in de praktijk soms niet overtuigend omdat het de vraag is wat de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek is. Is de steekproef wel representatief en is het onderzoeksresultaat wel voldoende eenduidig? Er is bijvoorbeeld een samenhang tussen technisch lezen en begrijpend lezen, maar als je dat voor groep 6 in detail bekijkt dan blijkt dat 24,7% van de kinderen met een E-kwalificatie voor het technisch lezen voor het begrijpend lezen een A of B te scoren. Dat betekent dat een wetenschappelijke uitspraak in een bepaalde mate waar is. Hoe meer waar, des te beter en hoe vaker vastgesteld, des te betrouwbaarder is de uitspraak. Een aanpak is evidence based als die aanpak zorgvuldig, expliciet en oordeelkundig gebruikmaakt van het beste bewijsmateriaal en de evidence die op dit moment beschikbaar is. ( Sackett et al. 2000)

Evidence informed
Hier gaat het om de vermoede effecten van een bepaalde aanpak die zelf niet is onderzocht, maar die is opgezet volgens wetenschappelijk bewezen uitgangspunten. Een bepaald pakket voor kinderen met leesproblemen kan gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek, terwijl dat leesprogramma niet zelf onderzocht is.

Practice based
Hierbij gaat het om vormen van aanpak door hulpverlener/leerkracht of een groep gebruikers /leerkrachten die zelf ervaren hebben dat het werkt. Het is niet onderzocht, maar wat men doet is gebaseerd op praktijkervaringen. Voor de standaardisatie van de interventies die practice based zijn, is nog te weinig aandacht. Toch is dat belangrijk omdat niet voor alles wat je doet al een wetenschappelijke basis is. Vele dagelijkse handelingen zijn zijn gebaseerd op ervaringen. 


informatie over wetenschappelijke kennis

Info: over wat is wetenschappelijke kennis is
(inhoud volgt nog, website nog under contruction)
Info: over de matige functie van het gemiddelde begrip

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Info: over generalisaties en het vermeende R=1

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Info
(inhoud volgt nog, website nog under contruction)


evidenties voor technisch lezen

stelling

Herhalend lezen levert een bijdrage aan de ontwikkeling van het technisch lezen.

bron

Zie voor de literatuur die het herhalend lezen ondersteunt deze link.

toelichting

Hierbij gaat het om het herhalen van het lezen van woordrijen, zinstypen en teksten. Daarbij moet niet de denkfout gemaakt worden dat er met een stopwatch bekeken moet worden of het kind bij iedere herhalingen steeds sneller gaat lezen dan de vorige keer.  Een bepaalde vorm van herhalend lezen is het Ralfilezen. Zie deze link en deze link,

stelling

Racelezen levert geen bijdrage aan het verhogen van het leestempo.

Bron

Proefschrift, Luc Koning over het redzaamheidslezen, 2024

Toelichting

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die begeleid worden met race-oefeningen (bepaalde woordrijen lezen en proberen om aan de hand van stopwatch te bepalen of het bij iedere lezing sneller gaat dan de vorige keer) uiteindelijk niet sneller lezen dan kinderen die zonder die aansporing leren lezen. Al die stopwatch- en zandloper-oefeningen kunnen achterwege gelaten worden.

Stelling

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Bron

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Toelichting

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Evidenties voor begrijpend lezen 

Stelling

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Bron

 (inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Toelichting

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

stelling

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Bron

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Toelichting

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

evidenties voor leesmotivatie

Stelling

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Bron

 (inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Toelichting

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

stelling

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

bron

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

toelichting

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

evidenties voor belevend lezen

Stelling

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Bron

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Toelichting

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)