Redzaamheidslezen

Inhoud van deze pagina

Veel van de huidige onderwijsactiviteiten in het kader van de ontwikkeling van het technisch lezen bevatten race-oefeningen. Mainstream is de gedachte dat snel lezen belangrijk is voor het begrijpend lezen. Op deze pagina wordt aangegeven wat er uit het promotieonderzoek is gekomen op het gebied van het redzaamheidslezen waarbij scholen de snelheidsstimulerende activiteiten met stopwatches en zandlopers achterwege hebben gelaten. 

Redzaamheidslezen

Kinderen zijn redzaam als ze zich met betrekking tot de leesvaardigheid kunnen redden in het dagelijkse leven, als ze de teksten die ze voor zich krijgen kunnen begrijpen en als ze een technische leesvaardigheid bezitten, zodat het begrijpend lezen niet belemmerd wordt. Die vorm van lezen wordt aangeduid met de term redzaamheidslezen. Scholen die zo werken doen nog wel aan herhalend lezen, maar hanteren geen stopwatches of zandloper. Ook geven die scholen bij de toetsinstructie de kinderen niet de opdracht snel te lezen. 


Er is geen bewijs dat snel kunnen lezen noodzakelijk is om tot tekstbgrip te komen.

Luc Koning


Parels & info's

Info: onderzoeksresultaat 1: redzaamheidslezers kunnen uiteindelijk net zo snel lezen als kinderen die begeleid worden met race-oefeningen.
(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Info: onderzoeksresultaat 
2:  Om het begrijpend lezen niet te belemmeren is een minimale leessnelheid van 1 woord per seconde voldoende.

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

PareL: hoe hebben scholen het redzaamheidslezen ingevoerd?

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Info: hoe zit het dan met de dyslexie?

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Parel

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Info

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Parel

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)

Info

(inhoud volgt nog, website nog under contruction)