Op deze pagina wordt de definitie van de parel weergegeven en wordt tevens een format gegeven dat u kunt gebruiken om een parel in te leveren. Tenslotte worden de uitgangspunten voor de site weergegeven.
Definitie van een format
Een parel is een onderwijsactie of situatie die geleid heeft tot een onderwijsverbetering. Daarbij gaat het om meetbare verbeteringen in de zin van hogere scores op toetsen van de leesvaardigheid of scores op vragenlijsten, maar het kan ook gaan om beschreven en kwalitatieve verbeteringen. Het doel van de parels is te laten zien dat de generalisaties over de slechte staat van het onderwijs niet kloppen en er veel uitzonderingen zijn. Het tweede doel van de parels is (collega)scholen/instellingen mogelijkheden te bieden om van die parels gebruik te maken.
De parels worden aangeleverd volgens het onderstaande handige format:
Plaats hier uw muis en houd de rechter muisknop ingeduwd en trek de muis over dit format naar beneden. Plak daarna dit bestand in Word en vul het format in en mail dat door naar: info@pravoo.nl
Definitie van een format
Een parel is een onderwijsactie of situatie die geleid heeft tot een onderwijsverbetering. Daarbij gaat het om meetbare verbeteringen in de zin van hogere scores op toetsen van de leesvaardigheid of scores op vragenlijsten, maar het kan ook gaan om beschreven en kwalitatieve verbeteringen. Het doel van de parels is te laten zien dat de generalisaties over de slechte staat van het onderwijs niet kloppen en er veel uitzonderingen zijn. Het tweede doel van de parels is (collega)scholen mogelijkheden te bieden om van die parels gebruik te maken.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam school/instelling:
Adres/telefoonnummer/mailadres:
Contactpersoon tevens auteur(s):
De Parel
A. De beginsituatie (omschrijving van de beginsituatie/nulmeting/probleem/ontevredenheid)
B. De interventie (beschrijf wat u hebt gedaan om de beginsituatie te verbeteren)
C. Het proces (informatie over het verbeteringsproces, de implementatie, welke rollen waren er, wie stuurde het aan, zijn er tussentijdse evaluaties geweest?)
D. De evaluatie (wat is er verbeterd aan de beginsituatie, wat zijn de opbrengsten/wat zijn de kwalitatieve verbeteringen)