Inleiding

Inhoud van deze pagina

Op deze pagina wordt de definitie van de parel weergegeven en wordt tevens een format gegeven dat u kunt gebruiken om een parel in te leveren. Tenslotte worden de uitgangspunten voor de site weergegeven. 

Wat is een parel? (definitie)

Definitie van een format

Een parel is een onderwijsactie of situatie die geleid heeft tot een onderwijsverbetering. Daarbij gaat het om meetbare verbeteringen in de zin van hogere scores op toetsen van de leesvaardigheid of scores op vragenlijsten, maar het kan ook gaan om beschreven en kwalitatieve verbeteringen. Het doel van de parels is te laten zien dat de generalisaties over de slechte staat van het onderwijs niet kloppen en er veel uitzonderingen zijn. Het tweede doel van de parels is (collega)scholen/instellingen mogelijkheden te bieden om van die parels gebruik te maken. 

De parels worden aangeleverd volgens het onderstaande handige format:

Het parelformat om door te mailen


Parelformat

Plaats hier uw muis en houd de rechter muisknop ingeduwd en trek de muis over dit format naar beneden. Plak daarna dit bestand in Word en vul het format in en mail dat door naarinfo@pravoo.nl

Definitie van een format

Een parel is een onderwijsactie of situatie die geleid heeft tot een onderwijsverbetering. Daarbij gaat het om meetbare verbeteringen in de zin van hogere scores op toetsen van de leesvaardigheid of scores op vragenlijsten, maar het kan ook gaan om beschreven en kwalitatieve verbeteringen. Het doel van de parels is te laten zien dat de generalisaties over de slechte staat van het onderwijs niet kloppen en er veel uitzonderingen zijn. Het tweede doel van de parels is (collega)scholen mogelijkheden te bieden om van die parels gebruik te maken.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het format

Naam school/instelling:

Adres/telefoonnummer/mailadres:

Contactpersoon tevens auteur(s):


De Parel 

A.     De beginsituatie (omschrijving van de beginsituatie/nulmeting/probleem/ontevredenheid)

 

B.     De interventie (beschrijf wat u hebt gedaan om de beginsituatie te verbeteren)

 

C.     Het proces (informatie over het verbeteringsproces, de implementatie, welke rollen waren er, wie stuurde het aan, zijn er tussentijdse evaluaties geweest?)

 

D.     De evaluatie (wat is er verbeterd aan de beginsituatie, wat zijn de opbrengsten/wat zijn de kwalitatieve verbeteringen)



De uitgangspunten

De beeldvorming

Deze website over de parels in het onderwijs is een kennissite. Het is geen commerciĆ«le website met een winkel, maar een ideĆ«le website die ontstaan is vanuit de gedachte dat er wat verbeterd kan worden in het onderwijs, maar dat het beter is die onderwijsverbeteringen te laten zien (de parels) en voor te stellen (de info's). Op LinkedIn wordt veel gepost over het drama van de kwaliteit van het onderwijs. Vooral mensen buiten de leerkrachten zoals sommige schoolbegeleiders, journalisten, mensen die verdienen aan het bashen van het onderwijs, enkele wetenschappers, sommige politici en diverse leken kraken de onderwijskwaliteit regelmatig af. Leerkrachten die iedere dag hun best doen, kunnen gedemotiveerd raken door de beeldvorming die de laatste jaren over de leerkracht is ontstaan. De critici vinden hun gelijk in de internationale rankingsonderzoeken en hoe vaker men roept dat het onderwijs een drama is, des te groter wordt het drama. Leraren ervaren een steeds groter wordende afname van het respect voor het ambt van de leerkracht. Even was er tijdens de coronaperiode een herwaardering voor de leerkracht toen de ouders thuis merkten dat het toch niet zo makkelijk is om les te geven. Die opleving van de positieve beeldvorming zakte echter al snel weer in elkaar. Vooral journalisten bleken vaak onjuiste informatie over het onderwijs weer te geven, maar ook uitgevers melden gedateerde prestatiecijfers over het beheersen van de referentiedoelen.  In het AD van 30 september 2023 meldden Eus en zijn vrouw dat de helft van de kinderen aan het eind van de basisschool 2F niet haalt. Nu kun je nog stellen dat dat een leek is, maar ook uitgever Lexima herplaatste begin november 2023 een artikel van Vernooy  van 2022 waarin te lezen was dat de helft van de kinderen F2 niet haalt en nog erger: op 10 oktober 2023 kreeg ik op de presentatiedag van de conceptkerndoelen van de SLO een FACTSHEET die dateerde van september 2022 waarin werd vermeld dat 50% van de kinderen 2F behaalt voor het begrijpend lezen. Allemaal achterhaalde cijfers zoals bleek in De Staat van het Onderwijs van 2023.

De achtergronden

Aan deze site is bewust geen forum gekoppeld om te voorkomen dat er gebashed wordt. Iedereen die graag wil reageren kan dat via de mail doen. De site bevat parels en info's. De parels zijn voorbeelden van scholen en voorbeelden van onderzoek waaruit blijkt dat er ook veel goede dingen in het onderwijs gebeuren. Het is niet zo dat de problemen in het onderwijs niet worden benoemd. Dat zal in de vorm van de info's gebeuren. Info's zijn papers over de onderwerpen van deze website.

De uitgangspunten

Op het volgende tabblad wordt een analyse gegeven van de huidige verbeteringspunten voor het lezen op de tabbladen, daarna worden de info's en parels weergegeven.

De copyright

Er zitten op de inhoud van deze site geen copyrights en auteursrechten. U mag alles gebruiken. Het is wel verplicht de bron weer te geven in de vorm van:

Titel van het artikel, auteurs(s), Bron: website Parel van het onderwijs via: https://parelvanhetonderwijs.nl/ geraadpleegd op: xx-xx-xxxx (datum van raadpleging weergegeven).