Bronnen


Aarssen, J. & Brink, M. (2023, 22 mei). Lezen wat er (niet) staat. Geraadpleegd 24 mei 2023 via https://www.cps.nl/blog/2023/05/22/Lezen-wat-er-niet-staat

Bos, L.T. (2016). Moving beyond words: Supporting Text Processing using a Situation Mod-el Approach © L. T. Bos, Amsterdam.

Bosman, A.M.GT., Cihangir, S., & Bootsma, M. (2022) Dalende leesvaardigheid; een herinterpretatie. Geraadpleegd 23-12-2022 via https://redhetonderwijs.com/wp-content/uploads/Bosman-et-al-2022.pdf

Burns, M. K., Kwoka, H., Lim, B., Crone, M., Haegele, K., Parker, D. C., & Scholin, S. E. (2011). Minimum reading fluency necessary for comprehension among second-grade students. Psychology in the Schools, 48(2), 124–132.

Burns, M. K., Tucker, J. A., Hauser, A., Thelen, R. L., Holmes, K. J., & White, K. (2002). Minimum Reading Fluency Rate Necessary for Comprehension: A Potential Criterion for Curriculum-Based Assessments. Assessment for Effective Intervention, 28(1), 1–7.

CED. (2023) Nieuwe toetsen; inferentietoetsen. https://www.nieuwsbegrip.nl/page/2570/nieuwe-toetsen-inferentietoetsen

Clinton, V. (2019). Reading from paper compared tot screens: A systematic review and meta-analysis. Journal of Research in Reading, (42)2, 288-325.

Commissie herijking Canon van Nederland (2020). Canon van Nederland. Utrecht, Stichting en toen.nu.

De Koning, B. B. & Schoot, M. van der (2013). Becoming Part of the Story! Refueling the Interest in Visualization Strategies for Reading Comprehension. Educational Psychology Review volume 25, pages 261–287 (2013).

De Koning, B. B. & Schoot, M. van der (2014). ''Hoe zie je dat voor je?'' Een kritische blik op de hedendaagse onderwijspraktijk van het begrijpend lezen. Pedagogische studie n, 2014 (91)422-430.

Delgado, P., Vargasb, C., Ackermanc, R., & Salmero n, L. (2018). Don’t throw away your printed books: A meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension. Educational Research Review 25, 23-38.

Eskes, M. (2023) Begrijpend lezen in een doorlopende lijn. Huizen, Pica.

Filipiak, P. (2022) Leesstrategieën en leesdoelen, wat werkt: geraadpleegd op 24-72023 via https://wij-leren.nl/hardopdenkend-leren-lezen-wat-werkt.php

Good, R. H., Simmons, D., Kame’enui, E. J., Kaminski, R. A., & Wallin, J. (2002). Summary of decision rules for intensive, strategic, and benchmark instructional recommendations in kindergarten through third grade. (Technical Report No. 11). Eugene, OR.

Halamish, V. & Elbaz, E. (2020). Children's reading comprehension and metacomprehen-sion on screen versus on paper. Computers & Education, Volume 145, October 2019, Article Number 103737

Helder, A., Van den Broek, P., Van Moort, M., Van den Bosch, L., & De Bruï ne (2020). A. Cog-nitieve processen bij begrijpend lezen. Didactiek Nederlands – Handboek. Geraadpleegd 21-06-2023 via https://didactieknederlands.nl/handboek/2020/08/cognitieve-processen-bij-begrijpend-lezen-deel-2/.

Houtveen, A.A.M., Steensel, R.C.M. (2022). De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen. Stichting lezen Deel 35. Utrecht, Eburon.

Huygen, M. (2023) Nog wat geleerd vandaag? Amsterdam, Boom.

Inspectie van het onderwijs. (2015. Wereldoriëntatie. De stand van zaken in het basisonderwijs. Utrecht, inspectie onderwijs.

Inspectie van het onderwijs (2018-2019) Geraadpleegd via: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/peil-onderwijs/schrijfvaardigheid-einde-sbo

Inspectie van het onderwijs.(2023). De staat van het onderwijs. Utrecht, inspectie onderwijs.

Inspectie van het onderwijs (2023) Memo. Geraadpleegd op 1-07-2023 via: https://elbd.sites.uu.nl/wp-content/uploads/sites/108/2023/06/Memo_basisvaardigheden_1686488173.pdf

Inspectie van het onderwijs (z.d.) Podcast: Leesonderwijs: hoe staat het ervoor en wat kan beter? Geraadpleegd op 25-8-2023 via: https://app.springcast.fm/14959/leesonderwijs-hoe-staat-het-ervoor-en-wat-kan-er-beter

Koning, L.J. (2022) Leeshelden. Berkel-Enschot, Brightskills.

Koning, L.J. (2022) Invoeringsprogramma redzaamheidslezen. Daarle, Pravoo.

Koning, L.J. (2024) Redzaamheidslezen. Proefschrift in voorbereiding. Daarle, Pravoo.

Meester, E. (2021). Wetenswaardig. Curriculumontwikkeling voor primair onderwijs. Huizen, Pica.

Merke, S., Ganushchak, L. & Steensel, R. van. (2022). Verrijkt vrij lezen: Een meta-analyse van de effecten van toevoegingen aan vrij lezen. Amsterdam: Stichting Lezen.

Roij, A. van & Gijsel, M. (2022) Kennisrotonde. (2022). Waar moet geïntegreerd begrijpend lees- en zaakvakonderwijs aan voldoen om de leesmotivatie van leerlingen in de midden- en bovenbouw te vergroten? (KR. 1355). Den Haag: Kennisrotonde.

Sackett, D. L., Straus, S. E., Richardson, W. S., Rosenberg, W. & Haynes, R. B. (2000). Evidence- based medicine: How to practice and teach EBM

(2nd ed.). New York: Churchill-Livingstone.

Singer, M., Andrusiak, P., Reisdorf, P, &Black, N. L. (1992). Individual differences in bridg-ing inference processes University of Manitoba, Manitoba, Winnipeg, Canada Copy-right 1992 Psychonomic Society, Inc.

Snel, M. (2022) Kwaliteitswaaier Effectief onderwijs in Begrijpend lezen, Geraadpleegd op 24-05-2023 via; https://www.platformsamenonderzoeken.nl/wp-content/uploads/2023/01/Kwaliteitswaaier-Effectief-Onderw...

Sun, Y-J, Sahakian, B.J., Langley, C., Yang, A., Jiang, Y., Kang, J., Zhao, X., Li, C., Cheng, W., Feng, J. (2023). Early-Initiated Childhood Reading for Pleasure: Associations with Better Cognitive Performance, Mental Well-being and Brain Structure in Young Ad-olescence. Psychological Medicine; 28 June 2023; DOI: S0033291723001381

Tellegen, S. & Frankhuizen, J. (2002). Waarom is lezen plezierig? Utrecht, Eburon.

Toste, J. R., Didion, L., Peng, P., Filderman, M. J., & McClelland, A. M. (2020). A metaanalytic review of the relations between motivation and reading achievement for K-12 students. Review of Educational Research, 90(3), 420-456. doi: 10.3102/0034654320919352.

Van den Broek, P. & Helder, A. (2017). Cognitive processes in discourse comprehension: Passive processes, reader-initiated processes, and evolving mental representations. Discourse Processes, 54(5-6), 360-372.

Tjipcast (2023) Hoe kan een school samen aan effectief leesonderwijs werken?Geraadpleegd op 21-8-2023 via; https://www.youtube.com/watch?v=wsadC-TKoR0

Van der Lee, A. & Stoep, J. (2022) Wie schrijft die blijft. Geraadpoleegd op 15-o4-3023) via https://www.onderwijskennis.nl/kennisbank/wie-schrijft-die-blijft

Van der Schoot, M, Wassenbrueg, S., Bos, L. & Koning, B. de (2017). Leren lezen wat er tussen de regels staat. Tijdschrift Taal, jrg. 8. nr. 12.

Van Koeven, E. & Smits. A. (2020). Rijke taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs. Amsterdam E. van Koeven en A. Smits uitgevers.

Vernooy, K. (2012). Nog een weg te gaan. Het verbeteren van de leesvaardigheid nader bekeken. Hengelo, Edith Stein.

Verstraten, P., Lemmens, A. & Non, M. (2022). Een blik op de Nederlandse positie in inter-nationale onderwijsrankings. Den Haag, Centraal Planbureau.

Wierda, T. (red) (2023)Conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde. Amersfoort, SLO.  

Zijlstra, H, Schiffers, K. & Joores, M. (2023) .Effectief leesonderwijs in groep 3. BSM 5/2003.