Op deze pagina wordt een analyse gegeven van de huidige situatie met betrekking tot het leesonderwijs in de basisscholen.Opgelet: de analyses zijn nog under construction.
Nick de Koning (MSc | Onderwijs met verbinding & verwondering) op LinkedIn van 8 december 2023.
Uit onderzoek van de inspectie van 2019) blijkt dat ruim de helft van de scholen niet het volledige aanbod van de zorg (ondersteuningsniveau 1, 2 en 3) realiseerde en dus de zorg niet op orde heeft. Ook uit een kleinschalig onderzoek van Zijlstra et al. (2023) onder 9 scholen bleek dat de helft van de scholen matig tot onvoldoende scoort op de factor 'extra tijd voor risicolezers' in groep 3'. Dat betekent dat de ondersteunings-niveaus nog beter gestalte moeten krijgen in het dagelijkse onderwijs. Uit ander onderzoek (Koning, 2024) bleek dat 30% van de scholen geen speciale middelen gebruikt voor kinderen met leesproblemen.
Voldoening en besef van de functie van het lezen kunnen er komen door arwareness-momenten. Dat zijn momenten waarop de leerkracht aangeeft en na vragen laat vertellen: