Op deze pagina gaat het over de Prils- en PISA-onderzoeken en de onderzoeken naar het beheersen van de referentieniveaus.
Er is ook kritiek op de manier waarop er op de rankingsonderzoeken wordt gereageerd. Zie het stuk van Biesta in Trouw van 13 december 2023. Discutabel in dat stuk zijn:
1. Hij stelt wel dat er een probleem is, niet zoals wij, dat er wat met de leeskwaliteit aan de hand is, maar met de reacties op het rapport.
2. Zijn denkfout dat het selectief is om het niet over het totale onderwijs te hebben. Er is geen rationale waarom je niet de leesprestaties zou mogen bespreken. Waarom is het pas goed als je altijd ALLES zou bespreken.
3. Hij ziet de druk op de politiek als een nadeel. Ik zie ook een voordeel omdat de redding voor een deel daarvan moet komen. Niet vanwege het imago van de lage plaats, maar vanwege de zorg om de redzaamheid van de leerlingen.
Hij heeft gelijk:
1 als hij de generaliserende uitspraken bekritiseert als: DE Nederlandse kinderen, want de problemen doen zich vooral voor bij de VMBO-leerlingen
2. ten aanzien van de kritiek op het begrip -gemiddelde-. (Hij noemt in dat kader helaas niet het verschijnsel dat we relatief minder heel goede lezers hebben.) We laten talenten liggen!
3. dat die zwakke scores niet alleen het onderwijs te verwijten zijn.
4. dat de OESO, maar een deel van de puzzel is en van mij mag zijn, want de redding moet komen van onze eigen visie en de toets bepaalt de visie niet.
(inhoud volgt nog, website nog under contruction)